onsdag 19 december 2007

Se på vår tröskel står…. Fröken Tabu

Här i Taiwan så finns faktiskt, hör och häpna Lucia!
Jo, dels för att svenska Exportrådet tillsammans med en del andra svenska företag ser till att det finns för oss svenskar. Så var fallet förra fredagen, en dag försent. Lucia hade flygit till Taiwan tillsammans med en kör från Sverige som uppträdde tillsammans med svenska barn boende i Taipei. Väldigt trevligt. Men känslan fanns inte riktigt där ändå. Vi hade samlats i entrén till någon skola. Högtidskänslan fattades. Men något som inte fattades var lussebullar! Åt ett par stycken samt smugglade med mig hem till F som vid 7 tiden på kvällen fortfarande var fast på jobbet. Sen hade dom även köttbullar, lite bröd med julskinka på! Samt glögg! Jag vet inte vem det var som hade gjort den glöggen men jag tror att den var gjord enligt farbror Melkers recept, efter behag! Är inte så förtjust i alkoholhaltig glögg överhuvudtaget men då möjligheterna till glögg är rätt så få här drack jag upp.

Egentligen är det tabu att stå på tröskeln här. Kanske är det hemma också. Vet inte. Men Luciasången finns även på kinesiska! Dock handlar det om en mörk och dimmig plats, så de flesta kineser tror att Santa Lucia är en plats. Men melodin är precis som vi känner den. Samt Saaanta Luuuciiiiaaaa! Santaaaa Luciaaa! Jag har även upptäckt att ”små grodorna” finns på indonesiska! Världen går runt. Är det inte fantastiskt?!

Inga kommentarer: