torsdag 17 juli 2008

Paltfest!

De senaste veckorna så har jag inte träffat mina språkutbyteskompisar Zoe och Sammy på Starbuck's, där vi vanligen träffas efter skola och jobb. Istället har dom kommit hem till oss och jag har bjudit på middag. Att laga mat hemma är något som imponerar alla taiwaneser. Själva är dom alltför upptagna för att laga middag efter jobbet, och många gånger slutar dom jobbet väldigt sent. Då tycker dom att det är mycket smidigare att ta någonting på vägen hem, t.ex. nudlar eller något på en liten sketrestaurang i hörnet. I och med detta så är köket inte ett prioriterat rum i taiwanesernas hem. Det är litet och trångt och helt enkelt inte gjort för att laga mat. Vill man ha en ugn så kan man köpa en liten en, det ryms att göra 2-3 varma mackor! Att vi har en RIKTIG ugn, som i Sverige är en LYX!

Första gången gjorde jag köttbullar med kokt potatis och brunsås (pulvermix som jag köpt på Ikea). Det tyckte dom verkligen om! Hade rullat ordentligt med köttbullar och varenda en gick åt! Allt serverades med lingonsylt förstås, som dom också tyckte om! Jättekul!

Förra gången gjorde jag tacos, numera svensk festmat. Jag fick visa hur man fyllde skalen med mat och sedan åt, det var första gången dom prövade den här typen av mat. Men dom tyckte om det!

Så igår tänkte jag göra Norrlänningar av Zoe och Sammy, och jag bjöd på PALT! Mums! (tycker jag i alla fall...) Palt - Sveriges motsvarighet till dumplings kan man väl säga?! Vi åt 2 stycken var. Det fanns mer men jag såg att det tog emot lite grann när dom åt, så därför tog jag fram glassbunken istället. Palt är ju lite speciellt, men jag älskar det! Kanske lika bra att det blev 3 stycken över. Då får vi lite uppstekt palt till middag ikväll!

Nu blir det dock ett uppehåll i våra språkutbytesmöten, då jag hoppas palten i magen ska kläckas så fort som möjligt. Helst igår! Dock är han inte färdigbakad förrns den 27e Juli. Men man kan ju hoppas han har kokat lite fortare i den här värmen och att han ploppar ut lite tidigare!


Inga kommentarer: