onsdag 14 januari 2009

Kineser som inte kan cykla...

Ibland lägger man märke till saker, konstiga saker, annorlunda beteenden. Varför gör dom så??? T.ex. så finns det en rätt bra låt som heter Nine Million Bicycles av Katie Melua. 9 miljoner cyklar sägs det finnas i Beijing. Ja man har ju hört att folk ofta tar cykeln. Det gör man i Taiwan också, men istället MOTORcykeln! Det sägs finnas flest motorcyklar (eller moppar som jag säger) per capita i Taipei, än någon annanstans i Asien. 

Med så många motorcyklar verkar folk ha glömt bort hur man cyklar på riktigt. Tänk er en vuxen människa som sitter på en barncykel. Så ser det ut! Är det för att man vill nå marken? Som man gör med en moppe? Ser väldigt lustigt och konstigt ut. Men det är inte undra på då att inte fler cyklar, det måste ju vara jättejobbigt! Tyvärr är Taipei inte så cykelvänlig stad. Det finns en del cykelleder men trafiken på vägarna mellan dessa leder är rätt häftig. Synd, för jag saknar verkligen att cykla. 

Om jag lyckas ha kameran med mig när jag ser en tokig cyklist så ska jag lägga upp ett foto. 
Men klicka på låten så länkas ni vidare till videon av låten som jag rekommenderar. Är som Norah Jones. Något för mamma! :)


Inga kommentarer: