lördag 14 mars 2009

Smink

Under veckans lektion på universitetet var en av våra läxor att fundera ut något vi tycker är annorlunda i Taiwan, jämfört med våra hemländer.
En tjej i klassen, från Vietnam, påpekade det här med smink. Hon tycker taiwaneserna sminkar sig väldigt mycket. Detta vet jag inte om jag ska hålla med om men det kanske stämmer. 

Men läraren påpekade hur det fungerade i Japan! (tur detta inte är Japan ska jag börja med att säga...) I Japan nämligen, så ska varje god kvinna, singel som gift, vare sig man arbetar eller är hemmafru, sminka sig! Den kvinna som inte sminkar sig kan uppenbarligen inte ta hand om sig själv och kan därmed inte ta hand om hemmet och därmed inte god nog att gifta sig med. En osminkad kvinna blir nog ogift livet ut om hon har otur. Det var ungefär så det lät. Det lät som en överdrift men de 2 klasskamrater jag har som är från Japan, höll med. Det var så och så tyckte dom också. En kvinna som inte sminkar sig, vad är det för en typ?

Som sagt, tur att detta inte är Japan. Man får ju vara glad bara man hittar tiden att ta en dusch! Och då har jag bara 1 barn...

Men annars tycker dom om här i Asien att vara vit. En gång hade jag köpt en ansiktsmask, jag hade på  mig den i ca 20 minuter eller liknande, och när jag tog av mig den var jag alldeles likblek i ansiktet! Schnyyyggt eller? 

Men dessa produkter hjälper dom faktiskt att bli vita, kanske inte så vit som Michael Jackson, men ändå. Hemma i Sverige brukar flickorna springa omkring i korta kjolar och brunbrända ben, sen kommer jag med likvita ben. Men här! Här är tjejerna ännu blekare ännu vitare än jag som nordeuropé. 


kanske inte så här extremt...men nära nog

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja!
Liten utmaning på min blogg. ;)
Är allt bra med er? Ser att jag har lite inlägg på din blogg att läsa ikapp. :)
Har satt igång med bloggandet igen efter ett lååångt uppehåll. Kram på er!