tisdag 4 mars 2008

Kolla kolla!

Jag är väl inte världens snabbaste i uppdateringarna om vad som händer på denna sidan av jordklotet, men en sak som hände för nån vecka sedan var helt otroligt! Måste bara få berätta!

Jag hade varit på gymmet en stund på förmiddagen och var på väg hem igen. Längs med vägen passerar man en hel del butiker, men redan den 3e butiken efter gymmet (jag hade ännu inte hunnit sätta på musiken på min i-pod), så hörde jag det. En väldigt bekant ton! Nämligen självaste Nationalteatern!! På andra sidan jordklotet som sagt, i lilla Taiwan där jag nu bor, precis då jag råkade gå förbi denna hudvårdsbutik (av alla butiker) så spelar dom Nationalteatern!

Det var inte heller vilken låt som helst! Ni kan inte ens gissa det. Vilken är Nationalteaterns mest kända låt? Jo, Livet är en Fest. Den låten kan aaaalla i Sverige, för aaaalla tycker om Nationalteatern. Finns det fler låtar än "Livet är en Fest"?? Nej, för många gör det ju inte det, men för oss uppvuxna med sådana som min mor, så vet vi att Nationalteatern har mycket mer att erbjuda. Att man själv inte ens var född på den tiden spelar ingen roll, mamma har lärt oss väl. Så vad var det då för låt? "Kolla Kolla" heter den. Om en kille "som hamna i en park, och levde på att sälja..."

Jag har visst hört svensk musik (på svenska) förr, men detta var i samma varuhus där självaste Ikea ligger. Då spelade dom Magnus Uggla. Kanske inte det bästa men det var en rätt så ny låt. Nu hade man gått närmare 30 år tillbaka i tiden. Till proggen dessutom!

Mammas kommentar på det hela var; kommunismen är väl stor där borta i öst.

Även om Taiwan vill räkna sig som ett demokratiskt land med fria val (val nu i mars föresten) så är det nog så, lite små-kommunister är dom nog allt om dom spelar proggmusik!

Inga kommentarer: