fredag 28 mars 2008

Yeliou norra Taiwan


jag ser ut som mormor...

I onsdags var sista dagen i skolan för den här gången. Nu har jag 2½ vecka ledigt innan nästa delkurs fortsätter den 14e April. Härligt att ta det lite lugnt ett tag, bara inte för lugnt så man glömmer det man pluggar. Har nyligen börjat läsa kinesiska på Lunds Universitet fast på distans. Så nu blir det till att lära sig de förenklade tecknen också! Mycket jobb att gå igenom allt, plus lära sig nytt. I Lund tycker man om myyyycket grammatik. Så egentligen är dom grammatiskt sett före oss här i min kurs i Taiwan! Har en del att ta igen. Får ägna min lediga tid till det, eller kanske upptäcka lite av ön för en gångs skull?

Men veckan så var jag med F's chef's fru, F's arbetskamrat plus hans flickvän till en vad man kan kalla för en geologisk lekpark! F den stackaren fick stanna i stan och jobba! hehe...

Berggrunden, kalk och sandsten, i Yeliou har utsatts för erosion påverkat av havet, vinden och jordens rörelser. Ett flertal stenformationer, "svampar" och alla möjliga fantasifigurer och fossiler. Det finns en som kallas Drottningens huvud, dvs. Kleopatra. Varför kan man se på bilderna!

Efter Yeliou åkte vi till Danshui där vi upptäckte ett väldigt trevligt träd som jag sett många gånger förut men aldrig vetat vad det heter och inte heller sett det växa så här! Banyanträd heter det. Finns lite olika sorter av den här tropiska fikusen. Börjar som en epifyt på ett annat träd och stryper sen sitt värdträd, därför kan dom kallas för "strypfikon" också.

Drottningens huvud


Banyanträd i Danshui ute vid Fishermans Warf

Kärleksbron i Danshui,

är mycket vackert här ute vid solnedgången över havet!

Inga kommentarer: