tisdag 1 april 2008

Språk är kul!

Jag har börjat läsa kinesiska på universitetet i Lund, fast på distans. Jag älskar distanskurser! Det är bland det bästa jag vet! Spanska, kultur, etnologi, turkiska, historia och nu har turen kommit till kinesiska!

Jag har försökt att komma in på kursen vid 2 tidigare tillfällen, intagning bara till våren men om det är mina betyg (antagligen) som krånglar vet jag inte. Men, bara på måfå ringde jag dit och frågade om man kanske kan få tillgodoräkna sig A kursen, och det fick jag! Plus att jag fick hoppa in i B kursen 1 1/2 månad efter kursstart!

Så nu har jag det jag gör under mina lediga veckor från skolan, nämligen plugga! I alla fall! Det är kul! Jättekul faktiskt. Och Lunds Universitet har gjort ett toppenjobb med uppläggningen av kursen. En av de bästa av alla nätkurser jag gjort. Men jag ligger lite efter (säg inget till någon!). Massor av grammatik att gå igenom. Så är det alltid på språkkurser i Sverige. Grammatik grammatik! Men det kanske inte är mer än rättvist, prata får jag ju göra här bäst jag vill. 

Börjar på att gå riktigt bra faktiskt. Ikea ringde häromdagen och sa att dom skulle komma och leverera en del saker samma dag på eftermiddagen mellan klockan 3 och halv 4. Det förstod jag! Det var förresten rätt lustigt att dom gjorde det, och kom på utsatt tid! Förra veckan beställde vi en barnvagn. Den skulle komma på tisdag förmiddag, men istället kom den på måndag eftermiddag och ingen var hemma. Men det gjorde ingenting. Dörrvakten hade ställt det utanför våran lägenhetsdörr, och på så vis upptäckte vi att han pratade (inte perfekt) väldigt bra engelska! En äldre herre och dörrvakt som pratar bättre än sina yngre kollegor.

F har gett mig pikar på att göra något seriöst. Han menar att humaniora, typ kultur och etnologi och sånna saker är slöseri med tid och pengar för många svenska studenter. Hmmm... Och i det räknar han även in språk. Ingenjörer...
Men, jag kan tänka lite seriöst och göra detta seriöst av vad jag älskar mest! Nämligen språk! Och just nu går det rätt bra för mig i skolan, det flyter på och framåt. Detta är seriöst! Sen...ska jag bli något! Hör där Malin och ni andra! Agneta - seriös?! HA! Tji fick ni. Det händer.




Inga kommentarer: