söndag 20 april 2008

Kenting med Malin



I ca 1 1/2 vecka har Malin varit på besök! Mitt första Norrlandsbesök! Jättekul! Men jobbigt. Har blivit en del rundvisningar på museum, marknader, tempel, andra sevärdheter, träffa mina språkutbytespartners och naturligtvis att visa runt alla butiker (nästan) där man kan shoppa! Och shopping har det blivit! Inte för min del, men Malin har inte gått av för hackor på den punkten! :)

I helgen åkte vi dessutom på minisemester till södra Taiwan, till Kenting som vi har hört talas om så mycket. Vi tog det supersnabba highspeed tåget ner till Kaoshiung, ca 1 1/2 timma, som att flyga tyckte F. Väl framme i Kaoshiung hyrde vi en bil som vi tog vidare ner till Kenting. Man kan åka buss också men nu så fick F äntligen köra lite bil! Det tyckte han var kul. Vi läste istället karta och skyltar. Fram kom vi! Bara en liten omväg när vi försökte hitta en bensinmack, men som tur var hittade vi en taiwanes på en moppe som gärna körde och visade oss vägen. 

Väl framme på hotellet hade vi blivit uppgraderade till ett rum med havsutsikt! Helt underbart! Bättre kunde man inte ha det! Hotellet hade en egen tunnel under vägen som ledde ner till en fin liten privat strand. Folk var det på stranden men de flesta satt under sina parasoller och paraplyer och hattar och långärmat på sig. Barnen badade, och vi. Till och med jag badade ett par gånger! Vi hade också hyrt parasoll, en bra idé. Solen tog mer än vad vi hade kunnat ana. Malin låg utanför parasollet vilket hon bittert fick ångra, men å andra sidan hade hon smörjt in sig bättre, vilket jag och F å andra sidan lika bittert fick ångra. Man kanske kan säga att det var tur att första dagen var regn och rusk för 2 soldagar på stranden hade vi nog inte klarat av. Dumma skandinaver. Vi lär oss aldrig.


utsikten från hotellrummet...

Regndagen åkte vi bl.a. runtom i området och tittade. Med paraplyer och gula regnrockarna på! 
     
i regn och blåst gav vi oss iväg i uti Nationalparken

Kvällarna gick vi ner till shoppinggatan, vad annars kunde man göra? :) Malin var mycket nöjd. F uttryckte en oro över att jag själv inte shoppade nästan någonting, och försökte propsa på mig massa saker. Existerar sånt? Tydligen.  Restaurangutbudet i Kenting bestod till mestadel av thailändska restauranger, säkert 5-6 stycken. Och överallt spelade man salsamusik. Lustig kombination såhär i Taiwan. 

Söndagkväll var det dags att bege sig tillbaka till stan. Först till Kaoshiung med bilen, som vi lämnade tillbaka någon timma för tidigt, detta skapade förbryllig hos biluthyrningfirman. Det slutade med att vi fick pengar tillbaka. Vet ingen annanstans där det kunde ha hänt. Därefter tog vi tåget tillbaka till Taipei. 

Natten var av ondo. Malin som aldrig fick ordning på sin packning, eller solbränna, och F också med sin hemska solbränna. Själv sov jag och Nisse rätt okej (han får nog heta Nils har vi bestämt!).

Klockan 5 imorse tog Malin en taxi till flygplatsen. 30 kg i bagage!! 3 200 NT dollar kostade dessa 10 kg. Inte så farligt. Är nog värre på Arlanda. 1 1/5 vecka har hon lyckats fylla sin kappsäck med ca 15 kilo shopping! Inte illa!


Här har F hittat gasläckor i marken, är rätt så vanligt tydligen. Tänder man sedan en eld så brinner det av sig självt.


Om jag hade varit en bättre bloggare kanske jag hade lärt mig lite mer om layout, men nu vet jag faktiskt inte hur jag ska få rätsida på den här bilden. Men jag tar med den ändå för den visar väldigt tydligt matproblemen som uppstår i Asien. "Ska man aldrig få nåt att äta?" tycker Malin!

Inga kommentarer: