söndag 6 april 2008

Inga gardiner pga. skrock

I November förra året flyttade vi in i våran lägenhet, vi har fortfarande inte fått några gardinstänger. Hyresvärden tyckte det räckte med några vita, fula rullgardiner. Vi tänkte att gardinerna kanske kommer, men, det har det aldrig gjort och snart håller jag på att tappa tålamodet för våran hyresvärd som egentligen är ganska snäll, men väldigt lat, och väldigt smart...

Jag borde aldrig ha berättat att vi ska ha barn. För runt graviditet och barn finns det massor av kinesiskt skrock som jag inte förstår hur det kan ha uppkommit för det gör faktiskt allting mycket svårare.
Anledningen till att jag inte får några gardiner är för att man får inte använda en hammare. Ingen får använda en hammare i ett hem där någon gravid kvinna bo. Detta gäller även en borrmaskin. Så, ingen kan alltså sätta upp gardinstänger förrän i Augusti omkring, då barnet är fött. Så, därför får jag heller inga blomsterhyllor. Hyresvärden har klagat lite grann på att han inte vet var han kan hitta det, så, nu får han lite tidsfrist i alla fall... *suck*

En arbetskamrat till F hade termiter i sin lägenhet och ville 1, renovera och 2, flytta därifrån. Men ingenting av det kan man göra då kvinnan är gravid. 

Jag har lagt ner lite tid på att ta reda på fler sådana här kinesiska traditioner och tro runt graviditet, bara för att göra saker ännu mer krångligt kan tyckas...

- Inte gå uppför en stege. Varför? Vet inte. Kan ramla ner gissar jag.
- Inte använda en sax. Varför? Det vet jag inte heller. Men det är försent ändå. Jag antar att sviterna efter denna behandling kommer att visa sig sen, eller inte.
- Låt ingen ta dig på axeln. Detta för att du inte ska bli rädd och hoppa till och få högt blodtryck. Lite långsökt men det finns en mening i alla fall.
- Inte äta för mycket morötter, papaya etc. Barnet blir för gult.
- Inte äta för mycket soja eller sesamolja. Barnet blir för mörkt.
- Ät ingenting kallt (t.ex. glass, smoothie, kalla drycker etc.) Frågan är hur jag då ska klara av att vara höggravid mitt i varmaste fuktigaste sommaren. Denna regel är utsträckt till att inte sitta i luftkonditioneringens svalkande vind.

När barnet väl är fött så finns det också ett par saker att tänka på.
- För det första är den första månaden efter födseln helig, för mamman! Nu är det tid för henne att vila. Många tar in på ett hem där det finns folk som lagar mat, tvättar, tar hand om barnet etc. Mamman ska bara ta det lugnt och njuta av första tiden med barnet och få lov att äta precis vd hon vill. Verkar förnuftigt. Men sen då? Har man inte råd att ta in på hem så får man flytta in hos sin mamma, huvudsaken är att man inte bor hemma. Vi kommer dock att flyga hit 2 mammor under 3 veckor! Det får räcka.

- Dock har mammamånaden ett gigantiskt fel! Man får inte tvätta håret på hela 30 dagar!!!! Jag tror inte att jag klär så bra i dreads...
- Barnet bör undvikas att tas nära ett tempel. Andar gillar att hänga där och småbarn har mycket lättare än andra människor att bli besatta. Detsamma gäller under högtiden tomb-sweeping day, som var i förra veckan.

- Du får inte kittla barnet under fötterna, då växer han/hon upp och blir rädd att gå över broar. Välkänt faktum. Visste ni inte det?

Som sagt, ett par saker har vi redan brutit. Man får ju heller inte flytta in i en ny lya, vilket vi gjorde precis i början. Men då visste vi ju inte om det så det kanske inte räknas. Dock har vi köpt en ny bäddmadrass, det är säkert dåligt. Plus att F har snickrat ihop en IVAR lagerhylla. Plus....att jag har använt en sax, ett par gånger.

Att hitta skrock och vidskepelse under graviditeten i Sverige är lite knepigare. Inte så vanligt hos oss längre, tack och lov. Men lite finns...

- Om man tittar genom ett nyckelhål (den gravida alltså) så blir barnet vinnögd eller enögd. 
- Om modern blir skrämd får barnet födelsemärken. Jag trodde alla hade födelsemärken?
- Ser mamman en hare får barnet gomspalt. Tur att det inte finns några harar skuttandes i Taipei.
- Barn avlade i solnedgången blir rödhåriga. Hoppas jag inte det blir för då har F inte ens slutat jobba för dagen! Fast, om barnet blir rödhårigt så är det pappan som varit otrogen! Fattar inte hur det hänger ihop.
- Att gå i högklackade skor ger enögda barn. Alla kändisar på röda mattan med putande mage får alltså enögda barn. Det är därför dom vill ha så mycket privacy... Eller... så är allting bullshit.

Men vågar man utmana ödet? Bara för ett par gardiners skull?




Inga kommentarer: